Κώστας Χατζηανδρέου: «Πάντα πίστευα στις εναλλαγές προσώπων και αρμοδιοτήτων».

0

Κάθε δύο χρόνια Δημοτικής θητείας, ο νόμος προβλέπει την πρώτη Κυριακή του νέου έτους να διεξάγονται οι «Δημαιρεσίες», δηλαδή με απλά λόγια, παρέχεται το δικαίωμα στον Δήμαρχο να αλλάξει με «κομψότητα» και χωρίς «κυνήγι μαγισσών», (όπως είχε συμβεί επί Δημαρχίας Βασίλη Ζορμπά που κατακαλόκαιρο, είχε αποπέμψει τρεις αντιδημάρχους με αιτιολογικό ότι οι αντικαταστάτες τους θα υλοποιούσαν καλύτερα το ανύπαρκτο πρόγραμμα του…), τα στελέχη εκείνα τα οποία είτε δεν ήθελαν να συνεχίσουν, είτε δεν ήταν ικανοποιημένος από την απόδοση τους ή τη συνέπεια τους στις κατευθυντήριες γραμμές της πολιτικής του.
Τον Γενάρη του 2017 λοιπόν στο Δήμο μας πραγματοποιήθηκαν οι Δημαιρεσίες, και η μόνη αλλαγή στη σύνθεση της Δημοτικής αρχής ήταν για τη θέση του Αντιδημάρχου Διοίκησης την οποία ανέλαβε η δημοτική σύμβουλος και ψυχολόγος Μαρία Κοντοπούλου, αντικαθιστώντας τον Κώστα Χατζηανδρέου Δημόσιο υπάλληλο – στέλεχος του Υπουργείου Εσωτερικών.
Συναντηθήκαμε και μιλήσαμε με τον κ. Χατζηανδρέου κυρίως για το έργο που ο έμπειρος στην Δημόσια διοίκηση δημοτικός σύμβουλος είχε επιτελέσει στα δυόμιση χρόνια της θητείας του.
«Σ» Όταν αναλάβατε αντιδήμαρχος διοίκησης είχατε βάλει κάποιους στόχους ;
«Φυσικά είχα θέσει γιατί αν δεν έχεις στόχους, δεν υπάρχει λόγος ν΄ αναλάβεις έναν τόσο νευραλγικό τομέα, κι όπως είχα πει προς τον «Σχολιαστή» και παλαιότερα, προσωπικά είχα κατά νου ένα μοντέλο διοίκησης το οποίο είναι « συνεργατικό», γιατί η πρακτική σήμερα αυτό επιτάσσει, που με λίγα λόγια σημαίνει ότι έχεις όλο το προσωπικό σε συνεργασία στη διοικητική διαδικασία. Πρόκειται δηλαδή για το μοντέλο διοίκησης της λεγόμενης «Ολικής ποιότητας»το οποίο προϋποθέτει προκειμένου να υπάρξει συνεργασία με τα στελέχη σου, μία διαρκής εκπαίδευση του προσωπικού κι αυτό ήταν και το βασικό μοντέλο που ήθελα να εφαρμόσω στο Δήμο της Αγίας Παρασκευής.
«Σ» Σε τι βαθμό αυτό επετεύχθη ;
«Σε μεγάλο βαθμό».
«Σ» Μιλάμε για συνεργασία μεταξύ των εργαζομένων και των υπηρεσιών ;
«Θίγεται ένα θέμα το οποίο είναι δύσκολο να το πετύχει κάποιος. Γνωρίζετε ότι συνήθως οι υπηρεσίες σε όλους τους Οργανισμούς , δεν συνεργάζονται μεταξύ τους. Το μοντέλο διοίκησης για το οποίο μιλώ, υποχρεώνει τις υπηρεσίες να συνεργαστούν. Δηλαδή υπάρχει ένας βραχίονας που τις υποχρεώνει να συνεργαστούν. Το συνεργατικό μοντέλο αυτό, σημαίνει ότι η συνεργασία δεν γίνεται μόνο στο αυστηρό πλαίσιο των διοικητικών υπηρεσιών, αλλά στο σύνολο του Δήμου».
«Σ» Αυτό σε τι ποσοστό επιτεύχθηκε ;
«Αυτό δεν έχει επιτευχθεί σε μεγάλο βαθμό, γιατί ο χρόνος ήταν λίγος και τα αποτελέσματα ενός μοντέλου διοίκησης φαίνονται μέσο – μακροπρόθεσμα κι όχι άμεσα».
«Σ» Θεωρείτε ότι μπήκε ένας σπόρος για την περαιτέρω ανάπτυξή του ;
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για αυτό. Προσωπικά αυτό που προσπάθησα, ήταν να μεταδώσω ένα διαφορετικό πνεύμα διοίκησης και συνεργασίας. Αυτό το οποίο μπορεί να πετύχει κάποιος που κάθεται στην καρέκλα που καθόμουν, είναι να δημιουργήσει μια διαφορετική αίσθηση κουλτούρας στο προσωπικό του Δήμου, κι αυτό επιτυγχάνεται κυρίως μέσω της εκπαίδευσης».
«Σ» Σ΄ αυτές τις αλλαγές που προωθήσατε βρήκατε «τοίχο» ή αρωγούς τους εργαζόμενους;
«Βρήκα και το ένα βρήκα και το άλλο και ήταν και λογικό να συμβεί αυτό, διότι είτε κάποιοι δεν θέλουν ν’ ακούν και να καταλαβαίνουν ότι τα πράγματα έχουν εξελιχθεί κι έχουν αλλάξει, και κάποιοι άλλοι, και φαντάζομαι ότι είναι αρκετοί αυτοί, το έχουν καταλάβει και βεβαίως ήταν αρωγοί στην προσπάθεια».
«Σ» Σήμερα που έχετε φύγει από τη θέση και κάνοντας έναν πρώτο απολογισμό «Τι» είναι αυτό που έχετε αφήσει ως παρακαταθήκη;
«Η διαδικασία της διοίκησης σε κάθε περίπτωση είναι αέναη δεν σταματάει ποτέ και μάλιστα το μοντέλο της διοίκησης της «ολικής ποιότητας» στηρίζεται ακριβώς εκεί, δηλαδή στο ότι πρέπει συνεχώς να προσπαθείς να πετύχεις το καλύτερο. Δεν υπάρχει ταβάνι προς τα πάνω.
Απολογιστικά τώρα, το βασικότερο που μπορώ να σας πω ήταν στο κομμάτι της εκπαίδευσης και η συνεργασία που ξεκινήσαμε και που φαντάζομαι ότι θα συνεχιστεί με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης.
Αυτή είναι μια συνεργασία που ξεκίνησε περίπου εδώ κι ενάμιση χρόνο και η οποία έχει αποδώσει πολύ. Δηλαδή μέχρι στιγμής έχουμε κάνει 7 κύκλους μεγάλων σεμιναρίων, τα περισσότερα από αυτά έγιναν εδώ στον δήμο και δεν απομακρύνθηκαν οι υπάλληλοι.
Σ’ αυτούς τους κύκλους έχουν συμμετάσχει πάνω από 150 υπάλληλοι του δήμου και θα πρέπει να σημειώσουμε ότι όταν μιλούμε για « εκπαίδευση», αυτή δεν έχει να κάνει τόσο με τη συσσώρευση γνώσεων. Το να παρακολουθεί κάποιος σεμινάρια, ή να έρχεται σε επαφή (γιατί έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτό) με στελέχη του Εθνικού Κέντρου, δεν έχει τόσο πολύ την έννοια του να συσσωρεύσει γνώση, αλλάκυρίως με τη μάθηση ως κουλτούρα και την εμπέδωση της μάθησης ως κουλτούρα. Έχει να κάνει με την αποδοχή των υπαλλήλων στην πρακτική της « αέναης εκπαίδευσης».
Το να μπεις στη λογική ότι από δω και μπρός η μάθηση δεν είναι κάτι που μάθαμε κάποτε, σταματήσαμε κι έκτοτε το εφαρμόζουμε σε όλη μας τη ζωή, αλλά ότι από τη στιγμή που το αντικείμενο της εργασίας είναι η εξυπηρέτηση των συνανθρώπων μας, θα πρέπει να είμαστε σε μια συνεχή εκπαιδευτική διαδικασία ώστε να είμαστε σε θέση ν’ ανταποκριθούμε στις καινούργιες ανάγκες που τους δημιουργούνται .
«Σ» Πέρα από την εκπαίδευση, για ποιο άλλο κομμάτι του έργου σας θα θέλατε να κάνετε απολογισμό;
«Το επόμενο κομμάτι που θα ήθελα να σταθώ,ήταν οι προσπάθειες της εύρυθμης λειτουργίας του Δήμου μετά την μείωση του προσωπικού, την οποία είχε επιβάλει η«πολιτική των μνημονίων» και η οποία ουσιαστικά απέτρεπε τις υπηρεσίες να λειτουργούν σωστά, αφού η μείωση του προσωπικού, δεν συνιστά και μείωση της εξυπηρέτησης των συμπολιτών μας που πρέπει να γίνει.
Ο συνάνθρωποι μας εξακολουθούν να ζητούν την εξυπηρέτηση των αναγκών τους από τις υπηρεσίες του Δήμου, κι εμείς κληθήκαμε ν΄ ανταποκριθούμε στο καθήκον μας χωρίς να διαθέτουμε το απαραίτητο προσωπικό.
Παρ΄ όλες τις άοκνες προσπάθειες δεν είχα καταφέρει να βρω πρόγραμμα προσλήψεων με νέους διαγωνισμούς κι έτσι αναγκαστήκαμε να «πατήσουμε» σε κάποιους παλιούς διαγωνισμούς της διοίκησης του Βασίλη Γιαννακόπουλου που είχαν γίνει το 2008 και 2009 και η διαδικασία τους είχε ανασταλεί προκειμένου να τις ενεργοποιήσουμε και να πάρουμε προσωπικό.
Πετύχαμε με πίεση να πάρουμε μία απόφαση από τον Υπουργό που μας έδωσε το δικαίωμα να ενεργοποιήσουμε στο σύνολό τους όλο το προσωπικό, με αποτέλεσμα σήμερα ο Δήμος να έχει τη δυνατότητα να προσλαμβάνει προσωπικό, με διαγωνισμό και απόλυτα διαφανείς διαδικασίες και με μοριοδοτήσεις μέσω ΑΣΕΠ.
Ωστόσο υπάρχει μία δυστοκία γιατί μετά από 6 – 7 χρόνια που ενεργοποιήσαμε τους διαγωνισμούς αυτούς, όπως καταλαβαίνετε, κάποιοι από τους ανθρώπους που είχαν τότε ενδιαφερθεί, είτε έπαψαν να ενδιαφέρονται, είτε έφυγαν στο εξωτερικό, είτε είχαν βρει δουλειές.
Προσωπικά μέχρι και την τελευταία μέρα που ήμουν αντιδήμαρχος είχα μία διαρκή αγωνία να βρούμε το προσωπικό αυτό και να το φέρουμε στο Δήμο να δουλέψει, όμως οι γραφειοκρατικές διαδικασίες του ΑΣΕΠ δεν είναι απλές, και δεν έχεις ένα πίνακα επιτυχόντων από τον οποίο μπορείς να επιλέξεις όποιον θες. Αντίθετα ήμασταν υποχρεωμένοι να συναντούμε κάθε έναν, και μόνον μετά την άρνηση του ν΄ αποδεχτεί την εργασία, μπορούσαμε να ειδοποιήσουμε με αλληλογραφία τον ΑΣΕΠ για να εγκρίνει τους υπόλοιπους κ.τ.λ. …ήταν και παραμένει δηλαδή μία πολύχρονη διαδικασία.
Σήμερα, έχουμε φτάσει στο σημείο να έχουμε προσλάβει επτά νέους υπαλλήλους και να είμαστε στην ολοκλήρωση των διαδικασιών για άλλους έξι. Κυρίως στοχεύσαμε σε υπαλλήλους αναφορικά με τη στελέχωση της Τεχνικής Υπηρεσίας διότι καταλαβαίνετε τι θα γινόταν στο Δήμο αν ξαφνικά η υπηρεσία αυτή έμενε χωρίς προσωπικό. Δεν μιλάω για το διοικητικό, αλλά για τους τεχνικούς και το προσωπικό αυτό αποτελείται από αξιότατους υπαλλήλους που έχουν «φάει» όλη τους τη ζωή, ωστόσο έχουν περάσει τα 60 με συνέπεια η υπηρεσία να είχε το πρόβλημα της μη στελέχωσης».
«Σ» Έχουμε λοιπόν τον τομέα της εκπαίδευσης, τον αντίστοιχο της ενίσχυσης του προσωπικού, υπάρχει τρίτος κι αν ναι, ποιος είναι;
«Ο τρίτος κι εξίσου σημαντικός τομέας είναι ημιτελής και λόγω δικής μου ευθύνης και αφορά τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του Δήμου ο οποίος χρειάζεται να αλλάξει αρχικά γιατί πρέπει να αναπροσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που έχουμε σήμερα τα οποία είναι κυρίως η δυνατότητα του Δήμου να μπει στην κινητικότητα που θα ξεκινήσει το 2017. Δηλαδή θα πρέπει να προσαρμόσουμε τον οργανισμό ξανά με σύγχρονα «Στάνταρτς», αλλά και κατά τη σύνταξη του οργανισμού θα μπορούσα να κατηγορηθώ ότι κάνω και κάποιες εξυπηρετήσεις υπαλλήλων ή υπηρεσιών… Για τον λόγο αυτό, προσκάλεσα κι έφερα στο Δήμο στελέχη από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης για να μας κατευθύνουν στο «πως» θα κάνουμε τον οργανισμό, με τρόπο ώστε να έχει τη «σφραγίδα» ενός αξιόπιστου δημόσιου φορέα.
Ξεκίνησε λοιπόν η διαδικασία του οργανισμού κι έχει φτάσει σ’ ένα πάρα πολύ καλό σημείο αφού οι διοικητικές υπηρεσίες είναι έτοιμες κι εκκρεμούν οι άλλες τεχνικές υπηρεσίες και φαντάζομαι ότι θα ολοκληρωθεί σύντομα. Δεν κατόρθωσα όσο ήμουν εγώ να τον ολοκληρώσω και να τον φέρω στο Δημοτικό Συμβούλιο αλλά θεωρώ ότι δεν θα αργήσει να έρθει.
Αυτοί είναι οι βασικοί άξονες του απολογισμού μου και Βέβαια μπορώ να κάθομαι να μιλάω με τις ώρες για επιπλέον ζητήματα για τα δυόμισι χρόνια θητείας στη διοίκηση.
Με εξαίρεση το ΚΕΠ που έχει στατιστικά στοιχεία από την πύλη του «Ερμή» του υπουργείου Εσωτερικών και γνωρίζουμε τι «δουλειά βγάζει», οι υπόλοιπες υπηρεσίες του Δήμου που εξυπηρετούν το κοινό, δεν είχαν κάνει μέχρι σήμερα μία στατιστική αποτύπωση του φόρτου εργασίας. Έτσι αρχίσαμε να κρατούμε στατιστικά στοιχεία ανά μήνα και είναι άκρως εντυπωσιακό το γεγονός ότι ανά διετία περίπου ολόκληρος ο πληθυσμός της πόλης περνάει από τις υπηρεσίες αυτές. Δηλαδή έχουμε περίπου 40.000 συμπολίτες μας το χρόνο που εξυπηρετούνται από τις υπηρεσίες με έμμεσο ή άμεσο τρόπο, και για τις ανάγκες τους ο Δήμος διαθέτει 15 υπαλλήλους!».
«Σ» Μετά από δυόμιση χρόνια λοιπόν τι είναι αυτό που σας έκανε να αποχωρήσετε ; κούραση ; προσωπικοί λόγοι ; θέλατε να αφήσετε τη δουλειά σας να τη συνεχίσει κάποιος νεότερος, όπως κι έγινε ;
«Σ» Κούραση σε κάθε περίπτωση υπάρχει αλλά πάει στην άκρη όταν βλέπεις ότι το έργο που έχεις οραματιστεί υλοποιείται κι έχει απόδοση. Πάντα πίστευα στις εναλλαγές προσώπων και αρμοδιοτήτων και από την πρώτη στιγμή είχα πει στον δήμαρχο ότι αν ήθελε, η παραίτησή μου ήταν στη διάθεσή του. Η διοικητική κατανομή των προσώπων σ’ ένα Δήμο γίνεται από τον Δήμαρχο γιατί το σύστημα είναι δημαρχοκεντρικό.
Προσωπικά είχα ένα μοντέλο διοίκησης κατά νου, όπως σας το ανέπτυξα, που έχει κανόνες, είναι δίκαιο και βασίζεται στον επαγγελματισμό των στελεχών. Σε όποιον κι αν αναφέρουμε τα προαναφερθέντα, δε θα διαφωνήσει, ίσα ίσα μπορεί και να το συμπληρώσει. Αυτό όμως αφορά την «θεωρία». Πρακτικά όταν πας να το εφαρμόσεις, οδηγεί σε ρήξεις και ανατροπές γιατί δεν είναι τόσο εύκολο.
Όταν λοιπόν πας να υλοποιήσεις μια «αλλαγή» συναντάς «αντιδράσεις» και «αντιστάσεις» και είναι και λογικό σ’ ένα βαθμό, ό,τι καινούργιο πας να φέρεις, να βρει και μία αντίδραση. Προσωπικά δεν διεκδίκησα και δεν διεκδικώ το αλάθητο. Θα μπορούσα μάλιστα να χρεώσω στον εαυτό μου και μία ακαμψία στις απόψεις μου πολλές φορές, αλλά αυτό το πάλεψα και έκανα ότι μπορούσα και το έφτασα μέχρι εκεί που το έφτασα. Όταν λοιπόν έληξαν οι θητείες των αντιδημάρχων και επειδή είμαι υπέρ της εναλλαγής των προσώπων και των αρμοδιοτήτων, θεώρησα ότι θα ήταν καλύτερο να έρθει ένας άλλος να το συνεχίσει.
«Σ» Σας διαδέχεται η κ. Μαρία Κοντοπούλου, κι αν σας ζητούσε ποια συμβουλή θα της δίνατε αναφορικά με τα νέα καθήκοντα της;
«Η Μαρία είναι ένας εξαιρετικός άνθρωπος και χαρακτήρας, ένας έξυπνος άνθρωπος και καλή επιστήμων και γνωρίζει ήδη ότι θα έχει την αμέριστη βοήθεια και συμπαράστασή μου από την ημέρα που θα κάτσει στην «καρέκλα» – μία «καρέκλα που έχει μόνο ευθύνες και τίποτα παραπάνω – και της έχω πει ότι θα επικοινωνούμε όποτε χρειάζεται τη βοήθειά μου. Εγώ στόχευσα σ’ αυτά που βρήκα πριν δυόμισι χρόνια και ειδικά την πρώτη περίοδο, από εκεί κι έπειτα ο καθένας έχει τις δικές του στοχεύσεις και θεωρώ ότι τα θέματα της διοίκησης θα πάνε καλά από έναν νέο άνθρωπο που έχει γνώσεις και όρεξη όπως η Μαρία.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ