Σπύρος Παπαγεωργίου: «Όνειρο μας η πλήρης ψηφιοποίηση του Δήμου».

0


Την πρώτη του συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης παραχώρησε στον «Σχολιαστή» ο αντιδήμαρχος οικονομικών Σπύρος Παπαγεωργίου, 16 μήνες μετά από την ανάληψη των καθηκόντων της διοίκησης του Γιάννη Σταθόπουλου.

Ο Σπύρος Παπαγεωργίου, έχει σπουδάσει οικονομικά στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει κάνει μεταπτυχιακό στην ΑΣΟΕ πάνω στο βιομηχανικό μάρκετινγκκαι μάνατζμεντ, έχει αποφοιτήσει από το τμήμα ηλεκτρολόγων μηχανικών των Τ.Ε.Ι κι έχει εργαστεί 28 χρόνια στον ιδιωτικό τομέα κυρίως σε εταιρίες με αντικείμενο την ανάπτυξη και προώθηση υψηλής τεχνολογίας, των νέων τεχνολογιών και της πληροφορικήςκι όπωςθα διαβάσετε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης,θεωρεί  – όπως και πολλά στελέχη της παράταξης «Νίκη για την Αγία Παρασκευή» – ότι  δεν είναι πολιτικοί, αλλά ενεργοί πολίτες οι οποίοι πολλά χρόνια δραστηριοποιούνταιαπό μεράκι στα κοινά της πόλης.

«Σ» Θα ήθελα να ξεκινήσουμε από την οικονομική κατάσταση που παραλάβατε όταν αναλάβατε τα οικονομικά του Δήμου.
«Η «οικονομική κατάσταση» του Δήμου είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, κι αν τον συγκρίνουμε με τον μέσο όρο άλλων Δήμων της χώρας θα λέγαμε ότι είναι «καλή». Όμως η οικονομική κατάσταση του Δήμου μας σε σχέση με αυτά που θέλουμε να κάνουμε και με τις απαιτήσεις που οι συγκυρίες οι οικονομικές απαιτούν από μας, θα τολμούσα να πω ότι είναι «κακή».
Οι στόχοι και οι προτεραιότητες που θέτουμε τίθενται σε συνάρτηση των ασφυκτικών οδυνηρών γραφειοκρατικών διαδικασιών που ορίζονται προκειμένου να είναι εφικτοί και υλοποιήσιμοι κι από την άλλη να είναι απόλυτα νόμιμες οι διαδικασίες.
Αυτό το πλέγμα είναι πραγματικά πάρα πολύ δύσκολα διαχειρίσιμο. Οι εποχές της Ελλάδος πριν το μνημόνιο και μετά από αυτό είναι τελείως διαφορετικές. Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι η ελληνική πραγματικότητα σήμερα επιβάλλει στην ελληνική κοινωνία να ωριμάσει, να οργανωθεί κατάλληλα και ν’ αντιδράσει αποτελεσματικά προκειμένου να ξεπεραστεί η ζοφερή πραγματικότητα.
«Σ» Στη λειτουργία του Δήμου ποιες αλλαγές έχει «φέρει» το μνημόνιο και κατά πόσον αυτές επηρεάζουν την τοπική  κοινωνία ;
«Καταρχήν ζητούμενο είναι μια διαφορετική αντίληψη, δηλαδή οτιδήποτε γίνεται πρέπει να ακολουθεί τις νόμιμες διαδικασίες. Μία απλή προμήθεια απαιτεί από τη στιγμή της σύλληψης ή της καταγραφής της ανάγκης, μέχρι τη διαδικασία ανάθεσης, την υλοποίηση, την παράδοση και την πληρωμή αυτού του έργου 26 βήματα!!!».
«Σ» Αναφέρεστε στη νομιμότητα και στη διαφάνεια. Γιατί; Υπάρχουν στοιχεία σύμφωνα με τα οποία προηγούμενες διοικήσεις δεν  ακολουθούσαν το «γράμμα» του νόμου;
«Ναι και στον τομέα ευθύνης μου, πράγματι υπάρχουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι τα λεγόμενα Π.Ο.Ε, δηλαδή οφειλές του Δήμου από δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν προηγούμενα χρόνια και δεν πληρώθηκαν.
Για να γίνω πιο σαφής, όταν αναλάβαμε τη διοίκηση το 2014, παραλάβαμε από τη διοίκηση του Βασίλη Ζορμπά ανεξόφλητες οφειλές προηγουμένων ετών που έφταναν το 1.700.000 ευρώ και το ποσό αυτό ήταν ιδιαίτερα μικρότερο από αυτό που είχε παραλάβειη διοίκηση Ζορμπά από τη διοίκηση Γιαννακόπουλου!
Η «περίφημη» ανάπτυξη που πολλοί την προηγούμενη δεκαετία ευαγγελίζονταν ότι υπήρχε ήταν μόνο στα χαρτιά και στηριζόταν σε ξύλινα πόδια!! Είχε υιοθετηθεί  δηλαδή ένα «μοντέλο» ευκαιριακής ανάπτυξης που στηριζόταν στα «δανεικά» και βεβαίως δεν ήταν βιώσιμο. Με λίγα δηλαδή λόγια, δημιουργούσαν ελλείμματα με αποφάσεις για δαπάνες που εξυπηρετούσαν το «θεαθήναι» κι όχι τις πραγματικές ανάγκες και την ουσία των πραγμάτων.
Ο Δήμος όμως οφείλει να δαπανά και το τελευταίο του ευρώ προκειμένου αξιόπιστα και τεκμηριωμένα οι δαπάνες που πραγματοποιεί να καλύπτουν συλλογικές ανάγκες.
Αποτέλεσμα εκείνης της «πολιτικής», είναι σήμερα να έρχονται στο Δήμο καταδικαστικές αποφάσεις δικαστηρίων που προέρχονται από προμηθευτές που έκαναν έργα τα προηγούμενα χρόνια. Το 2015 μόνο, πληρώσαμε πλέον των 350.000 ευρώ σε προμηθευτές οι οποίοι κατέφυγαν στα δικαστήρια προκειμένου να πληρωθούν για το έργο που προσέφεραν και οι οποίες είχαν κριθεί από την οικονομική υπηρεσία ότι δεν εξυπηρετούσαν την κάλυψη συλλογικών αγαθών με αποτέλεσμα να γεννιέται η ανάγκη  περαιτέρω ελέγχου».
«Σ» Δηλαδή η πολιτική που μου περιγράψατε πριν για την οικονομία βασισμένη σε «ξύλινα πόδια» και δημιούργησε τα ΠΟΕ ευθύνεται γι αυτά που  ο Δήμος καλείται σήμερα να πληρώσει;
«Ακριβώς! Γιατί αυτή η «πολιτική» επί πάρα πολλά χρόνια δημιουργούσε στο Δήμο ελλειμματικούς ισολογισμούς και μόνο τα τελευταία χρόνια έχουμε πλεονασματικούς και προφανώς το πλεόνασμα αυτό το δαπανούμε για την κάλυψη των δαπανών και των ελλειμμάτων των παρελθόντων οικονομικών ετών».
Ξέρετε η πολυνομία οδηγεί τους προμηθευτές να διεκδικήσουν τα χρήματά τους στα δικαστήρια και η Δικαιοσύνη έχει συνήθως μια προκατάληψη. Όταν δηλαδή βλέπει ως αντίδικους έναν Δήμο κι έναν οποιοδήποτε προμηθευτή, θεωρεί ότι ο προμηθευτής έχει δίκιο κατά γενική ομολογία γιατί γνωρίζουν ότι σε πολλές περιπτώσεις οι Δήμοι ήταν η αιτία να «κλείσουν» επιχειρήσεις από οφειλές προς αυτούς, αφού  οι προμηθευτές και τα χρήματα τους δεν εισέπρατταν και υποχρεώνονταν να καταβάλλουν το ΦΠΑ και τους αναλογούντες φόρους.
Αυτή η κατάσταση είχε ως αποτέλεσμα τα οικονομικά δεδομένα των επιχειρήσεων να είναι στενά ή και δραματικά και με ευθύνη ουσιαστικά των Δήμων οι επιχειρήσεις να διώχνουν υπαλλήλους, να συρρικνώνουν την επαγγελματική τους δράση, να μην έχουν μια υγιή οικονομική κατάσταση και τελικά να κλείνουν.
«Σ» Ας έρθουμε στη δική σας θητεία.Σήμερα μετά από 16 μήνες διοίκησης έχετε δημιουργήσει μεγάλες οφειλές και χρέη προς τους προμηθευτές;  
«Όχι γιατί έχουμε βάλει ένα τεράστιο φρένο. Οι οφειλές που έχουμε δημιουργήσει και δεν έχουμε ξοφλήσει, κυρίως για τον λόγο ότι εξοφλούμε τα χρέη των προηγούμενων διοικήσεων, δεν ξεπερνούν τα 200.000 ευρώ ,οφειλές βέβαια που είναι απόλυτα νόμιμες και θα καλυφθούν πολύ σύντομα.
Αυτό μπορεί να το δει ο καθένας από τα μηνιαία οικονομικά αποτελέσματα του Δήμου σε επίπεδο εσόδων και δαπανών που για πρώτη φορά αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Δήμου και συγκεκριμένα στο πεδίο «Εφημερίδα Υπηρεσίας».
«Σ» Σ΄ αυτούς τους 16 μήνες θητείας, πόσα χρήματα κατέβαλε ο Δήμος για την εξόφληση οφειλών των προηγούμενων διοικήσεων;
«Κατ’ αρχήν έχουμε μειώσει πάνω από 700.000 ευρώ τις προηγούμενες οφειλές κι αυτό θα φανεί από την αποτίμηση του 2015 που θα γίνει στις αρχές Φλεβάρη. Παράλληλα όμως, έχουμε φροντίσειν’ αυξήσουμε τα οικονομικά του Δήμου (ταμειακά διαθέσιμα) από 4.700.000 ευρώ που τα παραλάβαμε την 1η Σεπτεμβρίου 2014, σε 7.300.000 ευρώ την 31η Δεκεμβρίου 2015. Μιλάμε δηλαδή για μια αύξηση της τάξεως των 2.600.000 ευρώ που εξασφαλίζει στο Δήμο μια υγιέστερη οικονομική βάση από αυτή που παραλάβαμε».
«Σ» Αυτό πώς το πέτυχε η διοίκηση; Πως δημιουργήσατε έσοδα ; βρήκατε μια νέα πηγή εσόδων;
«Η απάντηση είναι πολυεπίπεδη. Όπως θα ξέρετε, σ’ όλες τις οικονομικές μονάδες υπάρχουν δύο σοβαρά σκέλη, αυτό των εσόδων και των δαπανών. Αν συνδυάσουμε αυτούς του δύο άξονες ουσιαστικά έχουμε το αποτέλεσμα στο ταμείο, δηλαδή τα ταμειακά διαθέσιμα. Επειδή είχαμε αντιληφθεί τη ζοφερή πραγματικότητα που μας περιέβαλλε, κοιτάξαμε να αυξήσουμε τα έσοδά μας και να μειώσουμε τις δαπάνες. Σε ότι αφορά τις δαπάνες, τις εξορθολογήσαμε, δηλαδή τις ομαδοποιήσαμε σε μεγαλύτερους διαγωνισμούς επιτυγχάνοντας καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα σε σχέση μ’ αυτές που είχαν προβλεφθεί. Δηλαδή αν μία δαπάνη ήταν της τάξεως των 100 ευρώ, συγκεντρώνοντας μεγαλύτερες δαπάνες και κάνοντας διάφανους διαγωνισμούς και προκηρύξεις, πετύχαμε πολύ καλύτερες τιμές με αποτέλεσμα μια συγκεκριμένη δαπάνη να μην στοιχίζει στο Δήμο 100 ευρώ αλλά 65».
«Σ» Δηλαδή μ’ έναν διαγωνισμό καλύπτατε περισσότερες δαπάνες ;
«Ακριβώς! Και θα σας αναφέρω τον διαγωνισμό για τα τρόφιμα που έκανε ο Δήμος πέρυσι, προϋπολογισμού περίπου 400.000 ευρώ. Τελικά ο μειοδοτικός διαγωνισμός έκλεισε στις 280.000 ευρώ και αφορούσε τα τρόφιμα για τους παιδικούς σταθμούς και το κοινωνικό παντοπωλείο. Μεγάλα οφέλη πετύχαμε επίσης μέσα από την ανάπτυξη του εθελοντισμού, αφού συγκεκριμένοι συμπολίτες, ανάμεσά τους και αιρετοί, διεκδικώντας τρόφιμα για το Κοινωνικό Παντοπωλείο μείωσαν πλέον στο 70% τις ανάγκες δαπανών για τρόφιμα για το κοινωνικό παντοπωλείο το οποίο σήμερα φροντίζει περισσότερους από 1.000 συνδημότες που βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας.
Από τους πρώτους στόχους που είχαν τεθεί από τη διοίκηση του Γιάννη Σταθόπουλου,ήταν η προάσπιση της κοινωνίας και η φροντίδα των συμπολιτών μας που βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Ωστόσο δεν πρέπει να σταθούμε μόνο στην κάλυψη των βιοτικών τους αναγκών αλλά και στην επανένταξή τους στην αγορά εργασίας. Έτσι προσπαθούμε να περάσουμε στην κεντρική διοίκηση την ανάγκη χρηματοδότησης, μέσα από το ΕΣΠΑ για παράδειγμα, της δημιουργίας έργων τα οποία δε θα συντηρούν αυτήν την κατάσταση αλλά θα εντάξουν τους ανθρώπους αυτούς ξανά σαν παραγωγικές δυνάμεις στην τοπική ή ευρύτερη οικονομία.
Χρειάζονται μακροχρόνιες θέσεις εργασίας που να καλύπτουν πάγιες και ανελαστικές ανάγκες. Αυτή τη στιγμή υπάρχει δραματική συρρίκνωση του στελεχιακού δυναμικού του Δήμου, της τάξεως του 35% με 40% από αυτό που θα έπρεπε να έχει. Σ’ αυτό υπολογίστε ότι δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν και καινούργιες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού.
Οι εργαζόμενοι των πέντε και οκτώ μηνών συμβάσεων δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν τον ρόλο και το έργο στο οποίο πρέπει να ανταποκριθούν γιατί δεν είναι εύκολο να ενταχθούν στη συλλογική δράση. Μάλιστα ακόμα κι αν αυτό επιτευχθεί θα πρέπει να αποχωρήσουν γιατί η θητεία τους λήγει πολύ σύντομα! Αυτό είναι αδιανόητο και σπατάλη χρημάτων και πόρων. Όλες οι δράσεις και οι δαπάνες μας πρέπει να υπολογίζονται και στο τελευταίο ευρώ κι αυτό το γεγονός ήθελα να εκφράσω στο Δημοτικό Συμβούλιο όταν έκανα λόγο για  το «ματωμένο ευρώ».
«Σ» Μία πηγή εσόδων ήταν και η αλλαγή του επιτοκίου των χρηματικών διαθεσίμων του Δήμου ;
«Τα ταμειακά διαθέσιμα του Δήμου ουσιαστικά ήταν σε έναν λογαριασμό όψεως που τοκιζόταν με 0,15%. Η διοίκηση του Γιάννη Σταθόπουλου διατήρησε την ίδια τράπεζα αφού κάναμε πρώτα έναν άτυπο διαγωνισμό μεταξύ των τραπεζικών ιδρυμάτων και πέτυχε επιτόκιο της τάξεως του 2,10%.
 «Σ» Βάση του προϋπολογισμού του 2016, ποια είναι τα έργα αυτά που πιστεύετε ότι αντιπροσωπεύουν την πολιτική βούληση της Δημοτικής Αρχής ;
«Καταρχήν εμείς βάλαμε τις ανάγκες σε προτεραιότητα και προσπαθούμε να κινηθούμε απέναντι στις μείζονες ανάγκες ισότιμα. Για μάς η κοινωνική πολιτική είναι ύψιστη κάλυψη των αναγκών. Το κοινωνικό έργο είναι μείζονος σημασίας. Οι δαπάνες για την κοινωνική πολιτική ανέρχονται περίπου στα 2.000.000 ευρώ. Σ’ αυτό θέλω να τονίσω το εξής που ίσως δεν είναι ευρέως γνωστό.
Η Αγία Παρασκευή ως Δήμος, έχει αναλάβει να καλύπτει δύο μεγάλες ανάγκες άλλων Δήμων. Η συγκεκριμένη κάλυψη έχει να κάνει με τα προνοιακά επιδόματα που δίνονται από 12 παλαιούς «Καποδιστριακούς» Δήμους σε περισσότερα από 7.500 άτομα καθότι είμαστε υποχρεωμένοι να δίνουμε τα χρήματα τα οποία αυθημερόν έρχονται από το υπουργείο εσωτερικών και κατευθείαν διανέμονται στους δικαιούχους, ποσό που ξεπερνά τα 30.000.000 ευρώ ετησίως. Αυτά βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Δήμου τουλάχιστον κατά 55% και τον ισολογισμό περισσότερο από 65% τουλάχιστον για το 2014 που αποτιμήσαμε. Ο ισολογισμός για το 2014 κατέγραψε ένα πλεόνασμα της τάξεως των 830.000 ευρώ.
«Σ» Εκτός της κοινωνικής πολιτικής που είναι ένα κομμάτι που προϋπολογίζεται με μεγάλο μέρος των χρημάτων ποιο άλλο επίπεδο είναι αυτό που τονίζεται μέσω του προϋπολογισμού ;
«Δύο είναι οι μεγάλοι άξονες. Ο Δημόσιος χώρος όπως αυτός εννοείται, δηλαδή το μεγάλο μας σπίτι, η βελτίωση του δημόσιου χώρου και η βελτίωση της παιδείας, υλικοτεχνικής υποδομής των εγκαταστάσεων αλλά και των λειτουργικών αναγκών που απαιτεί μια δημόσια παιδεία που σέβεται τον εαυτό της και θέλει να παράγει ένα υψηλού επιπέδου κοινωνικό έργο».
«Σ» Στο πεδίο του Δημόσιου χώρου σε τι αναφέρεστε ακριβώς ;
«Δρόμοι, πεζοδρόμια, πλατείες, παιδικές χαρές, ηλεκτροφωτισμός, όμβρια που μέχρι σήμερα μόνο το 16% καλύπτουν την πόλη, εκπλήρωση των υπόλοιπων απαιτήσεων για χρονίζοντα προβλήματα των σχολείων, όπως αύλειοι χώροι, τουαλέτες, χώροι άθλησης, σχολικές και θεατρικές αίθουσες. Μπήκαμε σε όλα τα σχολεία πέρυσι και θα συνεχίσουμε και κάναμε έργα κατά προτεραιότητα. Αγγίζουν τα 300.000 ευρώ τα χρήματα που διατέθηκαν στην Παιδεία πέρυσι και το 2016 προϋπολογίσαμε 700.000 ευρώ για πάσης φύσεως δαπάνες για την Παιδεία.
Από το «θέλω να ικανοποιήσω τις ανάγκες» μέχρι την ικανοποίησή τους υπάρχει ο κυκεώνας της γραφειοκρατίας, της πολυνομίας και των διαδικασιών. Αν με ρωτούσατε τι θα ήθελα να συμβεί το 2016 για την αντιμετώπιση αυτής της γάγγραινας θα έλεγα μία είναι η μέγιστη φιλοδοξία μου και ένας ο στόχος: Ο ψηφιακός Δήμος!
Ο ψηφιακός Δήμος έχει ένα διττό στόχο. Την εσωτερική μηχανογράφηση όλων των πέντε διευθύνσεων του Δήμου και όλων των υποτμημάτων αλλά και των τριών Νομικών Προσώπων, προκειμένου η λήψη των αποφάσεων να είναι ταχύτερη, διαφανέστερη και αποτελεσματικότερη.
«Σ» κάτι τέτοιο θα συνέδραμε θετικά ακόμα και στην ταχύτητα διεκπεραίωσης των γραφειοκρατικών ζητημάτων ;
Βεβαίως. Ωστόσο ο Δήμος τέλη του 2007 και αρχές του 2008 απέκτησε 18 υποσυστήματα μηχανογραφικά που προφανώς καλύπτουν συγκεκριμένες υπηρεσίες και δράσεις και απαρτίζουν το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα του Δήμου. Αν θέλουμε σήμερα να είμαστε σοβαροί απέναντι στην πραγματικότητα της πληροφοριακής υποδομής του Δήμου, μόνο τέσσερα από τα 18 υποσυστήματα, τα οποία μεταξύ τους αλληλεπιδρούν ή πρέπει να αλληλεπιδρούν, δηλαδή να δέχονται αλλά και να δίνουν πληροφορίες στα υπόλοιπα υποσυστήματα. Υπάρχουν κι άλλα πέντε περίπου που λειτουργούν με παλαιά υποσυστήματα.
«Σ» Αυτό είναι λογικό να συμβαίνει μετά από οκτώ χρόνια ή όχι ;
Όχι είναι παράλογο. Θέλω να είμαι σαφής και να τονίσω ότι το συγκεκριμένο παράδειγμα καθρεπτίζει τη βούληση, τη γνώση αλλά και τις δυνατότητες των προηγούμενων δημοτικών αρχών. Ευθύνη έχουν και οι υπηρεσίες που με τις πάγιες αντιλήψεις λειτουργούν βάση της λογικής «αυτό που ξέρω να κάνω και το κάνω καλά δεν θέλω να το αλλάξω».Βέβαια δικαιολογώ τα στελέχη του Δήμου στο γεγονός ότι από τη μία πλευρά υπάρχει υποστελέχωση των θέσεων και από την άλλη δεν υπήρξε ποτέ επαρκής εκπαίδευση και μακροχρόνιος σχεδιασμός επανεκπαίδευσης. Όμως σήμερα η πληροφορία δεν μπορεί να μεταφέρεται πλέον με έγγραφα από υπηρεσία σε υπηρεσία.
«Σ» Λακωνικά πώς λύνεται το πρόβλημα της αναβάθμισης ;
Εδώ βρισκόμαστε σε αδυναμία μεγάλη. Καταρχήν το τμήμα πληροφορικής στρατηγικού σχεδιασμού αποτελείται από δύο άτομα για να καλύψει περίπου γύρω στις 200 θέσεις εργασίας που έχει ο Δήμος και τα Νομικά του Πρόσωπα. Αυτό το δυναμικό αποκλείεται να ανταποκριθεί απέναντι στις ανάγκες της καθημερινότητας. Ταυτόχρονα δεν μπορούμε να κάνουμε προσλήψεις ειδικευμένου προσωπικού. Οπότε είμαστε υποχρεωμένοι να συνεργαστούμε με φορείς του ιδιωτικού τομέα που θα παρέχουν προϊόντα και υπηρεσίες σ’ ένα μακροχρόνιο συνολικό, ολιστικό τρόπο δράσης του Δήμου προκειμένου να έχουμε ένα ψηφιακό Δήμο.
«Σ» Ποια παρακαταθήκη θα θέλατε να αφήσετε ως αντιδήμαρχος οικονομικών ;
Όραμά μου θα ήταν το αίτημα ενός δημότη να έρχεται ηλεκτρονικά στο Δήμο κι όχι με αίτηση στο πρωτόκολλο, να διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά, ο δημότης να παρακολουθεί τις φάσεις που βρίσκεται το αίτημά του και να παίρνει σ’ ένα εύλογο χρονικό διάστημα και την απάντηση του πότε θα ικανοποιηθεί το αίτημά του ή σε ποια φάση βρίσκεται η υλοποίησή του ή τεκμηριωμένα τους λόγοι της μη επίλυσής του.Προσωπικά θα τολμήσω να εμπνεύσω την διοίκηση του Δήμου και την αντιπολίτευση και τους υπηρεσιακούς παράγοντες σ’ αυτή την κατεύθυνση. Θεωρώ ότι θα επιτύχει μακροχρόνια οικονομικά θετικά αποτελέσματα.
Επίσης θέλω ο Δήμος να αποκτήσει μηχανογραφημένη αποθήκη καθώς δεν έχει! Δηλαδή αποθηκευτικούς χώρους, κατάλληλα διαμορφωμένους, στους οποίους να αποθηκεύει τα προϊόντα και την υλικοτεχνική του υποδομή. Μιλώ για τα αναλώσιμα υλικά, τα μηχανήματα. Πέρυσι για παράδειγμα μπήκαν στην αυτεπιστασία του Δήμου και έκλεψαν μηχανήματα αξίας πλέον των 15.000 ευρώ, κατ’ εκτίμηση, διότι ένας αποθηκευτικός χώρος μη κατάλληλος ήταν ευάλωτος για να γίνει κάτι τέτοιο. Δεν είχε σύστημα συναγερμού και πολλά άλλα.
Τέλος το κοιμητήριο είναι ένας χώρος που αισθάνομαι ντροπή. Στο κοιμητήριο δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική παρέμβαση τα τελευταία πολλά χρόνια κι όσες προσπάθειες έγιναν δυστυχώς έπεσαν στο κενό. Δεν σεβόμαστε τους νεκρούς μας, έναν ιερό τόπο και προσωπικά είναι θέμα πολιτισμού και ιερής τάξεως. Επειδή το κοιμητήριο ανήκει στο τμήμα εσόδων του Δήμου θα ήθελα πριν φύγω να έχει μετατραπεί σ’ ένα χώρο αντάξιο της ιερότητας και της σοβαρότητας την οποία καλείται να διεκπεραιώσει.