Εξάρτηση από το Ίντερνετ σε εφήβους: Μύθος ή Αλήθεια;

0
iris

Το διαδίκτυο αποτελεί βασικό εργαλείο έρευνας, γνώσης, επικοινωνίας και ψυχαγωγίας και καθόλου δε θα πρέπει να «δαιμονοποιείται». Ιδιαίτερη χρήση γίνεται από τους εφήβους , οι οποίοι όμως λόγω των ιδιαίτερων αναπτυξιακών χαρακτηριστικών τους χρειάζονται προσοχή και επίβλεψη όταν πειραματίζονται με το διαδίκτυο. Όντας εκ φύσεως αντιδραστικοί, περίεργοι, γεμάτοι όνειρα για τη ζωή μπορεί να δουν το ίντερνετ ως όαση σε δύσκολες καταστάσεις που μπορεί να βιώνουν. Ειδικά οι έφηβοι που είναι ψυχοκοινωνικά αδύναμοι ενδέχεται να βρουν καταφύγιο στην ανωνυμότητα και ασφάλεια που τους προσφέρει το διαδίκτυο, να πειραματιστούν με ένα ψευδές προφίλ που δε μπορούν να έχουν στο πραγματικό χωροχρόνο, να επιβραβευτούν με θετικά σχόλια και “like”, να διακριθούν σε διαδικτυακά παιχνίδια. Τι γίνεται όμως όταν επιστρέφουν στο πραγματικό χρόνο και όλα αποδεικνύονται «φανταστικά»;
Πότε μπορούμε να πούμε ότι η χρήση του διαδικτύου είναι προβληματική; Καθώς το φαινόμενο είναι αρκετά σύγχρονο μπορούμε να εντοπίσουμε κάποια βασικά στοιχεία που μοιράζονται τα διαδικτυακά εξαρτημένα άτομα όπως: έντονη ενασχόληση με το ίντερνετ, αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου για να πάρει κάποιος ικανοποίηση, μη πετυχημένες προσπάθειες για μείωση των ωρών απασχόλησης στο διαδίκτυο συνοδευόμενο από κακή διάθεση. Επιπλέον, ο διαδικτυακά εθισμένος μπορεί να κινδυνεύσει να χάσει σημαντική σχέση, επάγγελμα, ευκαιρία καριέρας εξαιτίας του Ίντερνετ, αποκρύπτει τις ώρες ενασχόλησής του με το διαδίκτυο, χρησιμοποιεί το διαδίκτυο ως ένα μέσο για να ανακουφιστεί από τα προβλήματά του και τη δυσφορική του διάθεση όπως αβοηθητότητα, ενοχή, ανησυχία.
Ουσιαστικός αλλά παράλληλα και ευαίσθητος πρέπει να είναι ο τρόπος που οι γονείς θα προσεγγίσουν τον έφηβο, ο οποίος από τη φύση του θα αντιδράσει. Είναι σημαντικό οι γονείς να έχουν κοινή στάση στην αντιμετώπιση του εφήβου, να δείχνουν την αμέριστη συμπαράστασή τους στα προβλήματα της καθημερινότητάς του και να τον ενθαρρύνουν να εξωτερικεύσει τους προβληματισμούς του. Είναι σημαντικό να θέτουν λογικούς κανόνες στη χρήση του διαδικτύου, να τοποθετούν τον υπολογιστή σε κοινόχρηστο χώρο για να ελέγχεται το είδος της χρήσης, να ασχολούνται με τον έφηβο και να επιδεικνύουν το σωστό τρόπο λειτουργίας του διαδικτύου. Τέλος πρέπει να ενθαρρύνουν τον έφηβο να ασχοληθεί με εναλλακτικές δραστηριότητες.
Συνοψίζοντας θα λέγαμε πως το διαδίκτυο είναι πολύ βασικό εργαλείο στη καθημερινότητα του σύγχρονου ανθρώπου. Όπως όμως όλα τα εργαλεία, έτσι και αυτό χρειάζεται σαφείς οδηγίες χρήσης. Αρκεί ο καθένας από εμάς να εφαρμόσει το ρητό «παν μέτρον άριστον» κατά τη περιήγησή του στον εικονικό κόσμο του.

Μανιφάβα Κωνσταντίνα
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Msc
Σωματείο «ΙΡΙΣ»

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ