Η Α’ φάση του σχεδιασμού αφορά τη διαδικασία της διαβούλευσης, η οποία από την ημέρα της εκδήλωσης, 29 Νοεμβρίου 2015, μέχρι και τις 29 Ιανουαρίου 2016 είναι εν ενεργεία με τον κάθε πολίτη, φορέα και παράταξη να μπορεί να καταθέσει προτάσεις και παρατηρήσεις που θα αναδειχθούν στη Β’ φάση.
Η Β’ φάση του προγράμματος αφορά τη κατάρτιση των τελικών σχεδίων, τον προγραμματισμό των δράσεων και αντιστοίχως τον οικονομικό προγραμματισμό και την έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου. Ο όλος σχεδιασμός αποτελεί συνεργασία του Δήμου με επιστημονικούς φορείς όπως το Εθνικό Μετσόβιο και ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα της Ιταλίας.
Όπως τόνισε στην ομιλία της η κ. Πετσατώδη η ονομασία «Αγία Παρασκευή 2020+» συμβολίζει τη συνέχεια που οφείλει να έχει ο σχεδιασμός, μετά την πενταετία της διοίκησης Σταθόπουλου, ανεξαρτήτως του εκλογικού αποτελέσματος των δημοτικών εκλογών του 2019. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε «Το 2019 μπορεί να μην είμαστε διοίκηση, όμως πρέπει να χει αναπτυχθεί μια δυναμική ώστε να συνεχιστεί». Η δυναμική για την οποία μίλησε η κ. Πετσατώδη είναι αυτή που δημιουργείται από τον κόσμο και γι’ αυτό το λόγο χαρακτήρισε «καταδικασμένο» το σχεδιασμό σε περίπτωση που οι πολίτες δεν το «αγκαλιάσουν».
Στο τεύχος του Ιανουαρίου 2016 παρουσιάσαμε την εκδήλωση της παρουσίασης και συγκεκριμένα τους υπόλοιπους ομιλητές μεταξύ των οποίων ήταν o Νίκος Μπελαβίλας, Αρχιτέκτων Μηχανικός αναπληρωτής καθηγητής ΕΜΠ, o Κώστας Μωραΐτης, Αρχιτέκτων Μηχανικός καθηγητής ΕΜΠ, ο κ. Κοσμάς Αναγνωστόπουλος συγκοινωνιολόγος ενώ χαιρετισμό απηύθυνε ο Δήμαρχος Γιάννης Σταθόπουλος.
Ο τόπος της εκδήλωσης που επιλέχθηκε από τη διοίκηση ήταν ο Δημόκριτος, ένας χώρος που συνήθως επιλέγεται για πολιτικές εξαγγελίες μόνο κατά την προεκλογική περίοδο ή κατ’ εξαίρεση για πολύ σημαντικά γεγονότα, καθότι σε περίπτωση που δεν υπάρξει ανταπόκριση του κόσμου, η εκδήλωση του πολιτικού φορέα θα σχολιαστεί αρνητικά στο επίπεδο της «αποτυχίας».
Αυτό το γνωρίζει ο Γιάννης Σταθόπουλος, καθώς επίσης γνωρίζει η επιτυχία που είχε εκδήλωση στο να γεμίσει τις 500 θέσεις που χωράει το αμφιθέατρο από συμπολίτες μας μπορεί να δίνει κύρος στην παρουσίαση αλλά μεγαλώνει και την ευθύνη ως προς την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού. Γι’ αυτούς τους λόγους πιθανόν να εμφανίστηκε φανερά συγκινημένος στο βήμα όταν προϋπάντησε τους ομιλούντες.
Στο χαιρετισμό του ο Δήμαρχος μίλησε για την αλλαγή των πολεοδομικών προβλημάτων της πόλης που ταλαιπωρούν τους κατοίκους μισό αιώνα τώρα, την ανάγκη για απόκτηση ελεύθερων χώρων, τον επανακαθορισμό της ποιότητας ζωής της πόλης καθώς και την επανένωσή της. Ο κ. Σταθόπουλος μίλησε επιπλέον για την ανάγκη ολοκλήρωσης των υποδομών της πόλης όπως τα οδικά δίκτυα και τους αγωγούς ομβρίων υδάτων αλλά και την αντιμετώπιση των απορριμμάτων με σύγχρονους τρόπους που αρμόζουν στο «Σήμερα». Με το ποίημα «Θα επιμένεις» του Άρη Αλεξάνδρου, ο Δήμαρχος έκλεισε την ομιλία του συμπληρώνοντας ότι οι αλλαγές είναι αναγκαίες στο όνομα των γενεών της Αγίας Παρασκευής, παλιών και νέων.
Την ομιλία της κ. Πετσατώδη που έπεται του Γιάννη Σταθόπουλου δεν θα επαναλάβουμε παρά θα κρατήσουμε τον τρόπο με τον οποίο τελείωσε, καθότι η ίδια επέλεξε τον ίδιο τρόπο με τον προλαλήσαντα αλλά διαφορετικό καλλιτέχνη. Συγκεκριμένα η κ. Πετσατώδη «δανείστηκε» απόσπασμα από τις «Αόρατες πόλεις» του Ίταλο Καλβίνο κάτι το οποίο σχολιάστηκε από τον επόμενο ομιλητή, τον καθηγητή κ. Νίκο Μπελαβίλα, που λίγο πριν ξεκινήσει την ομιλία δήλωσε το εξής: «Τυχερή πόλη που ξεκινά με Αλεξάνδρου και τελειώνει με Καλβίνο».
Ο κ. Μπελαβίλας μεταξύ άλλων ευχήθηκε να υλοποιηθεί το 60% από το στρατηγικό σχεδιασμό σ’ αυτήν την πενταετία και εξέφρασε την επιθυμία του και στην επόμενη πενταετία να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός από τον ίδιο Δήμαρχο, τον Γιάννη Σταθόπουλο. Ο καθηγητής στη συνέχεια αναφέρθηκε στην νοοτροπία με την οποία πρέπει να κινηθεί ο σχεδιασμός μιλώντας μια ιεράρχηση «από κάτω προς τα πάνω» δηλαδή η απαρχή να είναι τα μικρά προβλήματα, που μετά την επίλυσή τους θα έπονται τα «μεγάλα».
«Οφείλουμε να συζητήσουμε με τους εμπόρους και τους φορείς της πόλης πρώτα…» τόνισε ο κ. Μπελαβίλας συμπληρώνοντας ότι υπάρχει περίπτωση να υποστεί αλλαγές και το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης ενώ υπογράμμισε ότι ελάχιστες πόλεις έχουν οργανώσει σοβαρά επιχειρησιακά σχέδια.
Από την πλευρά του ο κ. Αναγνωστόπουλος μίλησε κυρίως για τον τομέα των μεταφορών και της βιώσιμης κινητικότητας και έδωσε βάση στο κυκλοφοριακό ζήτημα της πόλης και κυρίως της αυτοκίνησης εντός του κέντρου της πόλης. Συγκεκριμένα μίλησε για τον περιορισμό κι όχι αποκλεισμό της χρήσης του αυτοκινήτου τονίζοντας ότι για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός χρειάζεται να μειωθούν οι θέσεις στάθμευσης, καθώς αυτές αποτελούν κίνητρο για τη χρήση του. Επιπλέον μέτρα για τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου αποτελούν οι πεζοδρομήσεις, η έμφαση στη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, οι ποδηλατόδρομοι, η μείωση της ταχύτητας στην οδό Μεσογείων και εκδηλώσεις σε τακτά χρονικά διαστήματα που να οδηγούν στη αλλαγή συμπεριφοράς από το μέσο πολίτη. Δίνοντας ένα παράδειγμα ο κ. Αναγνωστόπουλος είπε ότι θα μπορούσαν να διοργανώνονται από τα σχολεία εβδομάδες «ποδηλάτου» όπου όλοι οι μαθητές θα πηγαίνουν μ’ αυτά στο σχολείο ώστε να αποκτήσουν έναν εναλλακτικό τρόπο ζωής σε σχέση με τις παλαιότερες γενεές.
Τελευταίος μίλησε ο κ. Κώστας Μωραΐτης που παρουσίασε την τριήμερη καταγραφή που έκαναν φοιτητές της αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ και αντίστοιχου Ιταλικού ιδρύματος. Συγκεκριμένα ο κ. Μωραΐτης ξεκίνησε μιλώντας για τον Υμηττό που χαρακτήρισε ως την πιο σημαντική προίκα της Αγίας Παρασκευής και μέσα από την παρουσίαση έδειξε πιθανούς τρόπους διασύνδεσης του βουνού με όλη την πόλη. Η δεύτερη προίκα της πόλης κατά τον κ. Μωραΐτη είναι o Δημόκριτος ενώ τόνισε ότι ο η Αγία Παρασκευή είναι υπό τη σκέπη δύο πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με μόνο στόχο την καλύτερη βελτίωσή της στα επόμενα χρόνια.
Η συζήτηση συνεχίστηκε με αρκετούς πολίτες να εκφράζουν τις απορίες τους οι οποίες κυρίως αφορούσαν το οικονομικό κομμάτι υλοποίησης του σχεδιασμού καθώς και το πότε θα ξεκινήσει. Οι ομιλούντες ξεκαθάρισαν ότι η αρχή του σχεδιασμού γίνεται από την δημόσια παρουσίαση και ύστερα, ότι η υλοποίηση θα ξεκινήσει εφόσον έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση πάνω στο σχεδιασμό και σε ότι αφορά το οικονομικό σκέλος επεσήμαναν ότι οι εργασίες και οι αλλαγές θα συμβαίνουν από λίγο κάθε χρόνο.