«Σ» Πόσα χρόνια ασχολείστε με το επάγγελμα ;
«Ασχολούμαι περίπου 50 χρόνια. Διαδέχθηκα τον πατέρα και ο υιός μου θα διαδεχθεί από εμένα την επιχείρηση».
«Σ» Ποια κατά τη γνώμη σας είναι τα κυριότερα προβλήματα που χρειάζονται άμεση λύση;
«Τα προβλήματα που υπάρχουν είναι συσσωρευμένα εδώ και 40 χρόνια, αφού το κοιμητήριο της Αγίας Παρασκευής παραμένει από την ημέρα που πρωτοφτιάχτηκε μέχρι και σήμερα στην ίδια κατάσταση, με μόνη διαφορά την προσθήκη μιας μάντρας στη δεξιά πλευρά του κοιμητηρίου, χωρίς δυστυχώς να γίνουν παράλληλα βελτιώσεις και στην υπάρχουσα, η οποία δεν διαθέτει το απαιτούμενο ύψος που θα έπρεπε να είχε ώστε να εξασφαλίζεται η ιερότητα του χώρου από τα βλέμματα περαστικών και περιοίκων».
«Σ»Ποια είναι η αιτία που ο χώρος παρέμεινε ο «ίδιος» τόσες δεκαετίες;
«Δεν υπήρξε μέχρι σήμερα «Βούληση» των Δημάρχων να δώσουν ένα τέλος στην απαράδεκτη αυτήν κατάσταση. Κανένας Δήμαρχος δεν είχε έμπρακτα ενδιαφερθεί για να εξασφαλίσει στους συμπολίτες μας το «αυτονόητο» για μια κοινωνία, δηλαδή το δικαίωμα να συνοδέψουν τους συγγενείς τους με αξιοπρέπεια και ιερότητα στην τελευταία τους κατοικία. Οι δήμαρχοι που πέρασαν από τη θέση αυτή, δεν κατάλαβαν ή για κάποιους λόγους δεν ήθελαν να καταλάβουν ότι το κοιμητήριο αποτελεί έναν ιδιαίτερο χώρο τον οποίο το λιγότερο μία φορά το χρόνο σχεδόν όλοι οι κάτοικοι τον επισκέπτονται κι ότι αποτελεί τη «βιτρίνα» στην οποία καθρεφτίζεται ο πολιτισμός της πόλη μας.
Για να είμαστε όμως δίκαιοι, θα πρέπει να σας πω, ότι ο μόνος πολιτικός που ενδιαφέρθηκε πραγματικά για το κοιμητήριο κι έβαλε ένα «λιθαράκι» σ’ αυτό, ήταν ο αντιδήμαρχος Γιάννης Γουργούλης με τον οποίο μετά από συνεννόηση και συνεργασία καταφέραμε να φτιάξουμε τη μάντρα που σας ανέφερα».
«Σ» Για τι ύψους δαπάνη μιλάμε;
Η αρχική κοστολόγησή της έφτανε το ύψος των 100.000 ευρώ!!! Ωστόσο με ιδιωτικό συνεργείο καταφέραμε και υλοποιήσαμε το έργο με 10.000 ευρώ μέσα σε δύο μέρες με χρήματα που προήλθαν από δωρεές συμπολιτών μας!Ο κ. Γουργούλης, ως αντιδήμαρχος τότε, για την εργασία αυτή είχε συλληφθεί και είχε οδηγηθεί με την αυτόφωρο διαδικασία στο Δικαστήριο, όπου βεβαίως ο εισαγγελέας τον άφησε ελεύθερο με το σκεπτικό ότι ο σκοπός των εργασιών αφορούσε το «κοινό καλό» γιατί ο Νόμος στέκεται πάντα αρωγός στον αιρετό του οποίου οι πράξεις αφορούν το καλό του δημοσίου, γνωρίζοντας ότι υπάρχουν «πολλοί» που έχουν μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και δεν θέλουν να γίνουν «έργα» που θα τους μειώσουν τα έσοδα… προσπαθούν να τους εκφοβήσουν χρησιμοποιώντας εναντίον τους νόμους που αφορούν αδικήματα του κοινού ποινικού κώδικα».
«Σ» Η συνεργασία σας με τον κ.Γουργούλη εκτός της συγκεκριμένης περίφραξης προέβλεπε κι άλλες βελτιώσεις;
«Είχα επίσης προτείνει τότε να συνεχιστεί αυτή η πρώτη προσπάθεια διαμόρφωσης του κοιμητηρίου με το να τοποθετηθούν «σαρκοφάγοι τάφοι»αντί οστεοφυλακίων» .
«Σ» Τι διαφορά υπάρχει;
«Οι«σαρκοφάγοι τάφοι» είναι καλύτεροι απ’ αυτούς που δέχονται χώμα, στα ίδια τετραγωνικά αντί για μία θέση φτιάχνονται τέσσερις σε «δύο επίπεδα», πολλές οικογένειες τους ζητούν επειδή δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα, όπως οι αντίστοιχοι με το χώμα και τα οστά παραμένουν περιποιημένα μέσα στο φυλάκιο και καθαρίζονται πιο εύκολα».
«Σ» Ο χώρος μπροστά από το κοιμητήριο είναι κατάλληλος για την επέκτασή του ;
«Προσωπικά δεν είμαι αυτής της άποψης κι αν δεν κάνω λάθος, είναι μόνο για διαμόρφωση χώρου, κι όχι για ταφή. Όμωςυπάρχουν εντός του κοιμητηρίου 2,5 στρέμματα που είναι ανεκμετάλλευτα. Η δικαιολογία των Δημάρχων και των μηχανικών της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου…έκαναν λόγο για την ανάγκη «ολοκλήρωσης» της υποδομής σ’ ότι αφορά την αποχέτευση. Αυτό είναι εύκολο να γίνει και θεωρώ ότι είναι αδιανόητο να κωλυσιεργεί η επέκταση του κοιμητηρίου γι αυτή την αιτία, αφού ουσιαστικά μιλάμε για μία σύνδεση των ομβρίων του κοιμητηρίου με την οδό Νεαπόλεως που βρίσκεται λίγα μέτρα μπροστά και δεν καταλαβαίνω το «γιατί» μια απλή σύνδεση εμποδίζει τη λύση όλων των προβλημάτων και πάρα πολλά χρόνια.
«Σ» Γιατί το λέτε αυτό ;
«Διότι αν επιτραπεί η καύση, δημιουργηθεί δηλαδή κρεματόριο, σιγά σιγά η ταφή σε χώμα θα εκλείψει και θα δημιουργηθούν περισσότεροι τάφοι οπότε θα υπάρχει χώρος χωρίς προβλήματα».
«Σ» Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν υπάρχει χώρος για να θάψουν οι συνδημότες μας τους νεκρούς τους;
«Βεβαίως! Σε μια έξαρση θανάτων δημιουργείται πρόβλημα. Χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα είναι ο τελευταίος μήνας. Γι’ αυτό επιμένω για τη διαμόρφωση. Δεν γίνεται διαφορετικά γιατί υπάρχουν περίοδοι που δεν έχουμε τάφους να θάψουμε τους ανθρώπους. Δεν μπορείς να λες σε μια κόρη ή ένα γιο ότι ο πατέρας τους που ζούσε 50 χρόνια στην Αγία Παρασκευή, επειδή είναι δημότης στο χωριό και λόγω έλλειψης χώρου, θα πρέπει να ταφεί αλλού. Είναι απάνθρωπο!».
«Σ» Υπάρχουν κάτοικοι που βρίσκονται απέναντι και υποβάλλουν ενστάσεις;
«Ναι αλλά Έχουν άδικο!».
«Σ» Γιατί το λέτε αυτό;
«Επειδή όταν αγόρασαν τα σπίτια τους στην περιοχή εκεί, το κοιμητήριο ήδη υπήρχε και για το λόγο αυτό τα αγόρασαν πάρα πολύ φτηνά σε σχέση με τις τιμές που πωλούντο τα διαμερίσματα στην υπόλοιπη Αγ. Παρασκευή.
Αφού λοιπόν τ’ αγόρασαν φτηνά, έρχονται τώρα και λένε ότι τους «ενοχλούν τα έργα στο κοιμητήριο»!!! δεν θέλουν δηλαδή την επέκταση του κοιμητηρίου προς την οδό Νεαπόλεως ώστε να μην έχουν δίπλα από το σπίτι τους τάφους. Όμως κανείς δεν μιλά για μια τέτοια επέκταση. Η επέκταση μπορεί να γίνει στο πίσω μέρος και δεξιά προς την περιοχή του Δημόκριτου και σε συνδυασμό με μία ωραία μάντρα μπροστά συνοδεία ψηλών δένδρων το πρόβλημα της καλαισθησίας λύνεται χωρίς να ενοχλείται κανείς».
«Σ» Πρόβλημα δεν είναι επίσης και το θέμα της πομπής από την εκκλησία του Προφήτη Ηλία μέχρι το κοιμητήριο ;
«Αυτή είναι η τραγική και η πιο απάνθρωπη πλευρά του όλου προβλήματος. Οι συνοδεύοντες τον νεκρό συγγενείς, φίλοι και γνωστοί, υποχρεώνονται μέσα στην οδύνη τους να διασχίζουν τέσσερις δρόμους από τους οποίου οι δύο είναι κεντρικότατοι!
Στο τελευταίο χωριό να πάτε αντίστοιχο φαινόμενο, δηλαδή «ταξίδι με τον νεκρό», δεν θα συναντήσετε! Σκεφτείτε επίσης και το πρόβλημα των κατοίκων αυτών των δρόμων οι οποίοι έρχονται αντιμέτωποι κάθε μήνα με 30 περίπου κηδείες!! Κι όλα αυτά επειδή δεν υπάρχει στο Δήμο μας, αυτό που διαθέτουν όλα τα άλλα νεκροταφεία, δηλαδή ένα ναΐσκο ΜΕΣΑ στοκοιμητήριο».
«Σ» Το δικό μας γιατί δεν διαθέτει;
«Είναι ένα από τα μεγάλα προβλήματα που σας έλεγα και για τα οποία οι Δήμαρχοι ποτέ δεν θέλησαν να δώσουν λύση. Για την ανέγερση ενός ναΐσκου εντός κοιμητηρίου η άδεια δίνεται ΑΜΕΣΩΣ από την αρμόδια «Ναοδομία» χωρίς την εμπλοκή της πολεοδομίας.
Σε ότι αφορά τα έξοδα της ανέγερσής του εντός του χώρου, οι συμπολίτες μας δεν πρόκειται να επιβαρυνθούν ούτε ένα ευρώ, επειδή επί 25 περίπου χρόνια υπάρχει κατατιθεμένο στα ταμεία του Δήμου, ένα χρηματικό ποσό της τάξεως των 270.000 ευρώ, που άφησε «κληρονομιά» στο Δήμο ένας συνδημότης μας για την ανέγερση του «Ναού». Στον γειτονικό Χολαργό που το νεκροταφείο βρίσκεται κι εκεί στις παρυφές του Υμηττού… ανεγέρθη πριν πέντε χρόνια ναΐσκος μέσα στο κοιμητήριο που στοίχισε 70.000 ευρώ» αλλά εκεί ο Δήμαρχος είχε την πολιτική «βούληση» που δεν είχαν οι δικοί μας…».
«Σ» Στο Χολαργό «πώς» λειτουργεί στον Υμηττό το κοιμητήριο;
«Με πολιτική βούληση και ενέργειες του Δημάρχου φτιάχτηκε σε «Δασική περιοχή», ένα νεκροταφείο που πληροί όλες τις προϋποθέσεις για την κάλυψη των αναγκών ενός σύγχρονου Δήμου, κι εμείς προσπαθούμε σ’ ένα χώρο που φτιάχτηκε για τις ανάγκες μιας κοινότητας των 5.000 κατοίκων που ήταν τότε η Αγ. Παρασκευή, να εξυπηρετήσουμε 40.000 δημότες… για να μην αναφέρουμε τον τεράστιο αριθμό των μονίμων κατοίκων που ζουν εδώ αλλά δεν έχουν κάνει μεταδημότευση. Το κοιμητήριο του Χολαργού έχει επίσης σωστή ρυμοτόμηση, δηλαδή διαδρόμους. Στην Αγία Παρασκευή «σκοτωνόμαστε» να πάμε από τον ένα τάφο στον άλλο. Η μόνη διαμόρφωση είναι η πλακόστρωση στο κεντρικό κομμάτι».
«Σ» : Τι άλλα προβλήματαυπάρχουν ;
«Υπάρχει το πρόβλημα της «ανθρώπινης» στέγασης των υπαλλήλων που εξυπηρετούν τους συνδημότες μας. Να τοποθετηθούν δύο «σίδερα» στην είσοδο του κοιμητηρίου ώστε να στερεώνονται τα στεφάνια και να μην ακουμπάνε στο έδαφος.Να τοποθετηθεί μια αλυσίδα στον χώρο του πάρκινγκ γιατί αντί της νεκροφόρας και των συγγενών του νεκρού, παρκάρουν οι περίοικοι οι οποίοι το θεωρούν «προσωπικό τους πάρκινγκ. Απλά πράγματα δηλαδή και γι αυτό μιλάμε για «πολιτική βούληση».
Ο Δήμος Χολαργού έφτιαξε κοιμητήριο σε δασωτέα περιοχή με το «έτσι θέλω» για το καλό των πολιτών του. Ο Δήμος Μελισσίων που έχει φτιάξει από τα πιο σωστά λειτουργικά νεκροταφεία, φιλοξενείται πάνω στο βουνό. Οι δήμαρχοι που τα έκαναν αυτά δεν «παρανόμησαν» ; Δεν έκοψαν δένδρα ; Σκεφτείτε ότι για αυτά που σας λέω περί διαμόρφωσης στο δικό μας κοιμητήριο δεν είναι αναγκαία η κοπή δένδρων. Ειδικά τώρα που δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ και μας παραχωρείται ο χώρος είναι καθαρά θέμα «βούλησης».
«Σ» Σε λειτουργικό επίπεδο υπάρχουν προβλήματα ;
«Κατά την δική μου άποψη οι υπάλληλοι που δουλεύουν τρεις και πέντε μήνες δεν γίνεται να δουλεύουν στο κοιμητήριο. Δεν μπορούν να συνηθίσουν τη δουλειά και πολλές φορές δεν την μαθαίνουν. Χρειάζονται τρεις – τέσσερις άνθρωποι μόνιμοι να δουλεύουν στο κοιμητήριο. Δεν υπάρχει επίσης ο σωστός χώρος για τα οστά που δεν έχουν αποσυνθεστεί μετά τα τρία χρόνια που ο Νόμος ορίζει». Τέλος ο χώρος που πλένονται τα οστά δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως«αξιοπρεπής». Μια λαμαρίνα έχουν εκεί οι υπάλληλοι για ταβάνι. Δεν είναι εικόνα αυτή για ένα Δήμο του 21ου αιώνα»…